tisdag 18 december 2007

Om Gud - Jonas Gardells bok - villolära

Jonas Gardells bok "Om Gud" har väckt upp många upprörda känslor och det gör mig så ont hur han talar om Gud som är så full av barmhärtighet och kärlek. Joh 3:16 "Ty så älskade Gud världen att han utgav sin en födde Son på var och en som tror på honom ska inte förgås utan ha evigt liv."

1 Mos 4:3 ff , Jonas säger, "Gud favoriserade Abel och struntade i Kains offer." Abel hade ett varmt och kärleksfullt hjärta och gav till Gud det förstfödda av sin hjord som offergåva till Gud och det gjorde även Kain fast av markens gröda. Gud såg till Abels offergåva för hans hjärta var med i hans offer. Men Kains hjärta var hårdare och han offrade för att Gud hade sagt det,men hans hjärta var inte med som Abels hjärta.

I vers 6 kan vi läsa då Gud talar med Kain. Kain hade möjlighet och fråga Gud varför han såg till Abels gåva men inte till hans. Gud frågar Kain "Varför är du så vred? Varför är din blick så mörk?"

I vers 9 ljuger Kain för Gud när Gud frågar honom om var Abel är. Det Kain svarar är "Jag vet inte, skall jag hålla reda min bror?" Man ser här Kains inställning till Gud att det var inte som det borde vara. Han svarar Gud snäsigt och ljuger. Gud hade gett honom tillfälle att tala sanning.

Vers 15,
Lägg märke till att Gud tog ändå hand om Kain fast han hade dödat sin bror och gjort Gud illa då han inte var ärlig och talade sanning. Gud struntade inte i Kain som Jonas Gardell säger i sin bok.

Jonas: "Det anstötliga i att Gud krävde av Abraham att han skulle slakta in son Isak".
Abraham var en godhjärtad Herren tjänare och ett underbart mjukt hjärta och hade en nära gemenskap med Gud. Gud krävde aldrig av Abraham skulle offra sin Isak utan Gud testade honom och hans hängivenhet mot Gud. Abraham visste också att Gud kunde ge honom Isak tillbaka och Abraham hade även kunnat att välja att inte lyda Gud. Gud kräver inte utan det man ger till honom ger man av fri vilja för att man älskar Gud. Vi skulle ha många Abraham i vårt land som visar sin kärlek och nära förhållande till Gud.

Jonas: "Gud kanske inte var så nöjd med mig ändå. Att Jesus uppståndelse inte skulle räcka för ge mig ett evigt liv."
Vi är Guds skapelser och vi tillhör honom men många väljer att leva utan Gud. Vi är älskade var och en av vår Himmelska Fader som sände sin Son till oss medan vi ännu var syndare. Vänder vi inte om oss till Jesus så kan ingen rädda oss till evigt liv. Vänder vi oss inte om till Gud så spelar det ingen roll att Jesus har uppstått utan då har vi gjort vårt val att inte bryr oss om vad Gud säger.

Jonas: "Gud älskade mig bara under givna, specifika villkor. Man skulle kunna säga att Gud älskade mig bara om jag var sådan som jag inte var."
Gud ger oss inga villkor eller krav utan det enda han vill är hela vårt hjärta och att vi vänder bort från synden, att det som händer sedan när vi gett våra hjärtan till Jesus och bekänt honom som frälsare och bett om syndernas förlåtelse, det är då Guds Ande vaknar till liv inom oss. Vi vet alla att Gud älskar syndaren men hatar synden och det kommer vi aldrig ifrån men det finns en väg från synden som skapar frid i våra hjärtan det Är Jesus, som försonade oss med Gud. Det finns bara en Gud.

Människan är van att bestämma själv och skapar Gudar till sin egen fördel och som man kan manipulera och bestämma över. Detta är ett faktum i världen idag; att de som inte är födda på nytt försöker skapa en egen Gud för att finna tröst och ro i sina oroliga själar. Men trösten och oron kan bara Jesus stilla när vi tar emot honom som frälsare. Det finns ingen annan frälsning än Jesus. Vi kan inte manipulera med Gud utan det handlar om att böja sig vid korset.

Denna bok om Gud som Jonas Gardell skriver är en helt och hållet en villolära.

Den Gud som han berättar om känner inte jag. Vi kan aldrig komma ifrån synden i våra liv om vi inte bekänner den inför Gud och ber om förlåtelse och omvänder oss till den som förlåter och det är Jesus. Jag kan också se att Jonas är en sökare efter Gud men han vill inte veta av den Gud som är verklig utan han skapar en Gud till sig själv som han kan manipulera och det är mycket vanligt idag. Det är väl klart att man harn sålt 40 000 exemplar av hans bok "Om Gud" därför att världen törstar efter andlig mat, den riktiga rena andliga maten från Gud. Men den riktiga andliga maten kommer inte från Jonas Gardells bok. Jonas säger sig vara en troende, visst kanske han är det, men han har fått en helt fel Gudsbild. Det är bara hans egna tankar om Gud han sprider ut och han har ingen aning vem Gud är.

Jag har inte hört någon som älskar Jesus tala illa om honom eller ifrågasätta Gud och Guds ord. Min vädjan är att du som söker Jesus med ditt ärliga hjärta, gå inte på denna smörja som Jonas skriver om.

Ta emot Jesus och då kommer den Helige Ande som är vår hjälpare att lära dig att känna din himmelska Fader vem han är och vem Jesus är och vad han gjorde på korset. Gud är ingen blodtörstig eller elak som Jonas får honom till. Nej, min Gud den jag tror på är nådefull, barmhärtig och en underbar Himmelsk Pappa.

Jesus varnar oss för att det ska komma villoläror som försöker att lura oss och därför är det bra på att stå på grunden det vi lärt oss från början och inte vika varken till höger eller vänster. Man kan kasta omkring med bibelord som Jonas gör till sitt eget syfte men att läsa det från sin helhet är ett annat. Den Helige Ande uppenbarar ordet och det blir levande för oss som tror på Jesus och lever nära honom.

Att Jonas går och berättar om Gamla testamentet i Lund för universitets elever! Han har ingen aning om vad han säger. Därför ordet är inte uppenbarat för honom istället går han i sin egen kraft. Det enda som får liv i predikan är när man går i den Helige Andens kraft, det är då det händer under.

Den som vandrar i den Helige Ande talar inte illa om Gud eller hans ord som Jonas gör. Därför kan jag säga att Jonas Gardell är ute och svamlar sitt eget och han går i sin egen kraft så köp inte eller ens läs hans bok för den för inget gott med sig. Den bara vilseleder dig.

Jesus säger. Jag är vägen sanningen och livet.
Amen

/Mirre

Relaterat:
http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=146860
http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=146842
http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=146941
http://sydsvenskan.se/lund/article287250.ece
Expressen.se

7 kommentarer:

  1. Är ej homofob.20 december 2007 00:35

    Kan bara säga att jag håller med Mirre i detta. Boken är värdelös som vägvisare till Gud.

    SvaraRadera
  2. Ni verkar inte fatta att bibeln är ett uttryck för människan att förklara det obeskrivbara.Författarna i bibeln uttrycker sina gudsbilder som med seklen har sett olika ut och det är som det ska.

    SvaraRadera
  3. Ni verkar ha missförstått Jonas. Alla som uttrycker något om Jesus har en agenda. Ni har en agenda. Jonas har en agenda. Det som skrämmer mig är tvärsäkra människor. Sådana är jag alltid skeptisk emot. Ingen har coperight på sanningen.

    SvaraRadera
  4. Håkan,
    Du säger att ingen har copyright på sanningen. Det är sant. Men vilkens agenda ska vi följa? Lögnens eller sannningens? Jonas Gardells' eller Jesus'?

    SvaraRadera
  5. Alla människor tolkar och ser världen utifrån olika håll. Därav finns det inte enbart EN gudsbild. Vidare så är kritiskt tänkande utvecklande, allting är inte svart och vitt- inte ens inom tro. Men det jag reagerade mest på i din text är att du dömer ut Jonas som "manipulerande", men HUR kan du själv veta hur Abraham var?? Du skriver att det var en naturlig och barmhärtig man - hur "vet" du det när människan levde för flera tusentals år sedan och enbart blivit omskriven i bibeln??

    SvaraRadera
  6. Jag tror på Guds ord och litar och begrundar den.
    Jesus är vägen sanningen och livet. Jag bara vet att jag vet att jag vet. Jag är trygg i min tro och lever i det. Den Helige Ande har öppnat mina ögon så jag kan se. Jag tolkar Bibeln med den Helige Ande som är min hjälpare. Jag älskar Jesus som räddade mig från att gå under.
    Jag bara vet...GVD

    SvaraRadera