onsdag 23 januari 2008

Andlig mognad




Andlig mognad hängivenhet till Gud

Andlig mognad kommer ju mer vi lär känna Jesus och mer vi tillbringar tid med honom och är djup inrotde i Guds ord.
Guds ord ska vara som mat för vår mage vaje dag annars får vi ingen näring det samma är det med ordet som ger vår ande närig till vår innersta människa.
Då växer vi till andligt mogenhet och blir starka i Gud
Andlig mognad handlar också¨om att vi är öppna i vårt hjärta och söker Gud och låter Gud forma oss. http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=148678
Andlig mognad är också en vetskap om oss själva att vi inte kan göra något utan Gud.

Jesus säger ju : Utan mig kan ni ingeting göra.

Detta som Jesus säger talar till mig om att vi är beroende av honom för att det ska bli välsignat det vi gör.
Vi är beroende av honom i allt vi gör och att vara beroende av någon innebär också att man går och frågar honom , är det detta du vill att jag ska göra eller hur har du tänkt dig.
Herre är det detta som du vill att jag ska göra?
Ibland kan man tycka att Gud tar så lång tid på sig att svara det vi frågat om, men det har alltid visat sig att han kommer alltid i rättan tid.
Att vara uthållig i bön är också andlig mogenhet som lär oss att vänta oss med uthållighet.

Låt mig ta ett exempel: Jag viste en längre tid att jag skulle gå på bibelskola för det hade Gud uppenbarat det för mig innan jag fick profetiska budskap om att jag skull gå.
Men dilemat var att jag inte viste vilken bibelskola och jag var på nätet och kollade runt men inget hörde jag från Gud att dit ska du söka.
I mitt inre visste jag att jag skulle börja till hösten och jag gav mig inte utan jag bad innerligt att visa mig Gud för jag går inte ett steg utan dig för jag visste sedan tidigare att man kan hamna helt fel om man inte är övertygad om det.
Dagarna gick och det närmade sig att ansökningarna skulle vara inne så en dag hände det.
Jag hade varit inne på Josuas bibelskola tidigare och sett deras hemsida och jag var osäker men jag tog luren och nästan med det samma så viste jag att det är där Gud vill ha mig.
Dagarna gick och jag hörde inget och jag visste inte om jag skulle börja packa.
Jag tänkte att jag åker dit ändå för det lät på den damen jag talade med att det finns plats och hon tyckte att inget skulle vara till hinder att jag kom in.
Två dagar innan skolan skulle börja så fick jag det bekräftat att jag fick börja.
Detta att vara uthållig lär man sig vänta på Guds tilltal och därför kan jag säga att han kommer alltid i rätt tid av mina erfarenheter.

Ett bibel ord kom till mig: Be så skall du få, sök så skall du finna, bulta så ska det vara upplåtet.
Det var just det jag gjorde: Jag bad för jag visste att Gud skulle svara på min bön och när det dröjde så sökte jag Gud igen och till slut så bultade jag på dörren och det öppnades och jag fick bönesvar.
Gud vill att vi ska lägga fram allt inför honom vad det än är i våra liv. Det kan vara något jag är ledssen över att någon gjort mig illa eller sårat mig.
Det kan vara något i ens liv som man inte vill ha kvar som man har med sig från det gamla livet.
Gud förväntar oss att vi är uppriktiga inför honom och utguter vårt hjärta inför honom och håller inget hemligt.
Gud ser ju ändå om du är arg på grannen, eller har skällt ut någon efter noter,om du irriterar dig på någon.
Att kunna vara i Guds närhet krävs uppriktig ärlighet och det finns inget som stänger Guds dörr på effektivare sätt än lögn.

När man slutar och be över saker, så är det lätt att och man hamnar på fel ställe än det Gud hade tänkt sig.
Gud överger oss inte då heller men det skulle bespara oss en massa beskymmer och problem om vi tar ett samtal med Gud innan.

Vi får inte heller glömma att Jesus lär oss hur vi ska vara och leva och vad vi ska göra i olika situationer. Lever vi inte som Jesus lär oss så kan vi inte heller vänta oss välsignelser.
Vad hjälper det om vi gör våra önskningar inför Gud men ändå inte gör som han säger.
Går vi inte inför Gud med öppna hjärtan så kan inte Gud göra något för han har gett oss en egen vilja.
Gud tvingar sig aldrig på någon utan det är vi som måste ta första steget.
Vill vi inte bli formade i vårt andliga liv då blir vi inte det heller.
Vill vi inte höra Guds tilltal som är det bästa för oss och vi bryr oss inte om honom.
Lyssnar vi inte på Gud och lär av honom så då måste vi ta konsekvenserna av det också.

Varje hjärta som hänger sig till Gud och varje hjärta som frågar efter Guds vilja kommer Gud till mötes var så säker.
Den som älskar Gud samverkar allt till det bästa säger Guds ord.

För att växa till andlig mognad då måste vi också ge oss till Gud helhjärtat och låta honom att forma oss.
Vi måste söka honom i bön och i Guds ord för där uppenbaras hans ord och blir levande för oss i den Helige Ande.
Välden känner inte den Helige Ande men vi som är frälsta känner honom och då måste vi också ta vara på det han undervisar oss och gömma det i vårt hjärta.
Den Helige Anden på minner oss om vad Jesus sagt och manar gott för oss.
Det finns ingen annan väg att gå än till Jesus som förlåter våra synder och upprättar våra liv.
Vi måste glömma vårt egna jag och sätta Jesus först i våra liv då kommer vi också att bli bevarade i honom tills den dagen han kommer tillbaka eller om vi får hembud helt hastigt och då gäller det att vara beredd och redo att möta frälsaren..
Amen...

2 kommentarer:

  1. Härligt Mirre! Dina vittnesbörd lyfter mig!

    SvaraRadera
  2. Hej du skriver så bra träffar ofta mitt i prick. Till o med jag som varit troende länge får ett uppvaknande av det du skriver. Bönesvar kommer o går men man ser dom inte alltid lika tydligt som du har gjort det sista året, enligt dina bloggar. Men Gud är så god han vet vad vi behöver och vad du har behövt efter din kris. Han har verkligen visat att du är älskad trots att du är ett av hans minsta barn. Gud vill göra något stort av dig o ditt liv. AMEN

    SvaraRadera