torsdag 17 januari 2008

Bibeln ett rättesnöre


Guds ord är levande



Ja det är sant att biblen är ett rättesnöre för moral , etikett och inte bara det utan Guds ord sprudlar av liv som kärlek, uppmutran och även tillrättavisningar och förmaningar.
Guds ord är också det mest läsa böckerna.
Jag tycker inte om att säga bok till Biblen utan den är mer än så än bara en bok i vanlig bemärkelse.
Bibeln är Guds budskap till oss, ett kärlekbrev från Gud som ger tröst och förmaning, undervisnig, upprättelse och även dom.
Guds ord är också levande så det tränger in i märg och ben och ingen kan hindra Guds ord att verka till det han har sänt det till.
Jag älskar Jesus och det är från Guds ord som jag hämtar min styrka och även tröst förutom bön och tillbedjan, lovsång.
Guds ord talar om framtid, hopp och frälsning till var och en som vi behöver så väl i denna värld där allt verkar vara upp och ner och all ondska som härjar och sliter människor i stycken.
Guds ord är glädjens budskap till oss att det finns en väg som för oss till evigt liv och den vägen är Jesus. Frälsning kan man översätta med räddning.

Joh 3:16 Ty så älskade världen att han utgav sin enfödde Son på var och en som tror på honom ska inte förgås utan ha evig liv.
Världen , det är du och jag och lägg märke till att Jesus kom medan vi ännu var syndare.
Han kom till oss fast vi var Guds fiender.

Vad är då skillnaden mellan kristendommen och andra religioner?

I andra religioner måste människan göra en massa gärningar på olka sätt för att blidga Gud för att han ska axepera oss osv.
Men för vår himmelska Fader behöver vi inte göra en massa konstiga saker för att komma till honom eller för att duga. Vi kan komma som vi är.
Jesus, kom till oss medan världen levde i synd, han kom inte för att kalla på dem som trodde sig vara perfekta, högmodiga och tänkte att nu har jag funnit några som duger.
Nej. vi är alla lika inför Gud och vi är alla syndare men när Jesus kom och dog för oss så finns det förlåtelse och få och ett underbart liv i honom och vi behöver inte prestera något för att duga utan vi kan komma till Jesus som vi är.

Detta är Guds stora nåd till oss, vi har inte förtjänat detta men Gud älskade oss så mycket att han ville rädda oss och de som tar emot Jesus i sina hjärtan och ger sitt liv till Jesus.
Halleluja, det är då det nya livet börjar.
Det är detta budskap till oss i Guds ord, glädjen budskap, evangeliet om Jesus och vem Gud är och vad Jesus gjorde i vårt ställe, straffet var laggd på honom för att vi skulle skonas.
Är inte detta en underbar kärlek från Gud till oss att han skonade inte sin Son utan han ville rädda oss.

Men man måste också förstå att man kan inte läsa Guds ord med mänsklig hjärna och kasta bibelord hit och dit o dra ut dem från sin sammanhang och det gäller även oss kristna.
Apg talar om Den Helige Anden som är vår hjälpare och den är han som gör ordet levande.
Ingan kan begrunda Guds ord mer än den som har den Helige Ande.
Ibland när man läser en vers i Guds ord så kan man få en Aha upplevelse och man har kanske läst versen tidigare men när Guds ande sätter ljus över det man läst så blir Guds ord levande.
Den Helige Anden undervisar och lyfter upp sanningar påminner om vad Gud sagt i olika situationer.
Den Helige Anden förmanar och visar oss vägen, Helige Anden kan säga oss om framtiden.
Han stoppar oss om vi är på fel väg.
Halleluja. Det är underbart att vara frälst och att leva med Jesus.
Man har det aldrig tråkigt utan livet blir en resa med både motstånd och spännig och inte glömma den underbar frid man har méd Gud.

Bibeln är näring som vi mättar oss med en levande källa med rent vatten som springer till evigt liv.
Jesus sa: Människan ska allenast inte leva av bröd utan det som kommer ur Guds mun.
Amen.





1 kommentar:

  1. Amen! Det är sant, Mirre! Guds ord är verkligen vitalt, energiskt och flexibelt

    SvaraRadera