tisdag 15 januari 2008

Den spetälska mannen..Jesus hans sista hopp





Matt 8:1 Står det om den spetälska mannen som blev frisk efter att Jesus hade berört honom.

Spetälska var en fruktad sjukdom i och med att det inte fanns någon botemedel.

En som blev sjuk i spetälska var förvisad från hemmet, sina vänner och kanske från sin fru och barn till ett liv bland andra spetälska som levde utanför staden utan att kunna återvända tillbaka om det inte blev så att de blev friska.
Matt 8:1 står följande.(.Handbok för livet citerar jag)
När Jesus sedan gick ner från berget följde massor av människor efter honom. Då närmare sig plösligt en spetälsk man och föll ner för honom och bad: Herre om du vill, så kan du göra mig frisk

Jesus räckte genast ut handen och rörde vid mannen och sa: " Det vill jag. Du är frisk." och i samma stund var mannen fri från sin spetälska.
Mannens situation var helt hopplös och som var utelämnad till att leva helt ensam utan sin familj, vänner osv.
Hans sista chans var att söka upp Jesus i och med att han helt plösligt stod bland människorna fast han var förbjuden att vistas bland de friska.
Han hade säkert hört talas om Jesus tidigare i och med att han kom till honom.
Hans enda hopp var Jesus som kunde göra honom frisk och det var hans enda chans att överleva.

Tänk dig tanken att man aldrig kan bli kramad, eller klappad på kinden eller känna någons närhet det måste ha varit en outhärdlig situation för de spetälska.
Vilken känsla det måste ha varit för den sjuka när Jesus räckte ut sin hand och rörde vid honom.
Jesus uttalar orden jag vill. Bli frisk

Precis som spetälska är synd en obotlig sjukdom. Vi är alla smittade.
Vi var också utvisade från Guds gemenskap på grund av synden men vi kan på samma sätt bli förlåtna och helade om vi låter Jesus röra vid oss som han rörde vid spetälska sjuka mannen.
Det innebär också att vi måste falla ner inför Gud och bekänna vår synd och be om förlåtelse ända från hjärtats innersta.

På samma sätt som den spetälska mannen kunde återvända till sitt hem då han blev frisk på samma sätt kan vi återvända till vårt hem och till vår älskade Himmelska Fader.
Den vägen går genom Jesus som gav sitt liv för dig och mig till syndernas förlåtelse och till ett evigt liv.
Gud ville rädda oss från världens ondska därför kom Jesus och banade vägen för oss och visade hur vi ska hitta den.

Joh 3:16 Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde son på var och en som tror på honom ska inte förgås utan ha evigt liv. Världen det är du och jag, Gud älskar oss så mycket att han sände Jesus till oss.
Den vägen går genom Jesus då vi böjer oss inför honom och bekänner det onda vi gjort och överlåter vårt liv till honom i alla livets områden.

Du kan vara övertygad om att du får ett nytt underbart liv med Jesus. Ditt innre får frid för i samma stund du tar emot Jesus då försonar du dig med Gud.
Vi är många troende som kan vittna om hur Gud förvanlar och har förvandlat våra liv från att vara djup nere i avgrunden och hur vi fått det nya livet som Gud gett oss.
Jesus kan och vill möta med dig också om du ber honom om det. Du kommer aldrig att ångra dig när du ber Jesus komma in i ditt liv utan snare att du ångrar att du inte gjorde det tidigare.

Jesus räddade mitt liv för jag hade tappat all tilltron till livet. Jag vet hur det är att leva i bottenlöst mark som bara sjunker ännu mer.
Jag har tre stycken självmord försök bakom mig men jag ville ändå inte dö utan jag ville leva men jag orkade inte längre i egen kraft utan jag jag ropade till Gud och jag minns ännu idag hur det var när Jesus kom till mig.
Jag är fullständigt helad idag från mitt gamla liv så att säga.
Jag är glad , harmonisk idag och det bästa jag har som jag älskar mest av alla Är Jesus.
Han är mitt allt, min skatt, min vän som alltid går vi min sida.

Halleluja. Jesus är vägen sanningen och livet. Amen










2 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera